Preek/Lezing

Overzicht | Zoeken | Reeksen || Vorige | Volgende
Type Datum Spreker Thema opm
preek 2005-11-27 10:00:00
ds. M.M. van Campen (Rotterdam-Zuid)

Tekst: Schriftlezing: Geluid: Reeks:
Mat 13:45,46 Open 21:9-27 mat 13:45,46 2005-11-27.1013.mp3 (Preek, 16kPro, 5.1Mb)
2005-11-27T.101.mp3 (Hele dienst, 16kPro, 9.4Mb)
De "Koninkrijk der Hemelen"-gelijkenissen

Edit| EditReeks
Samenvatting:
Zeven gelijkenissen uit Mattheus 13. Zeven schilderijen over het koninkrijk. De zesde vanmorgen, een parel-parabel. Telkens een nieuw aspect. De schat in de akker is de Heere Jezus, maar de parel is de gemeente die Zijn schat is.

Gij zijt duur gekocht. [1Cor 6:20, 7:23]
De koopman zocht, vond en kocht

De koopman is bereisd ging om met rijke mensen. Een parel was een weelde artikel. Alleen koningen en koninginnen droegen dat. Misschien is de koopman ook wel een parelvisser. Kunnen wel 3 minuten onder water blijven. Dan komt er een proestend boven, een oesterschelp in de hand. Niet elke oester had een parel. 10 meter diep – gevaarlijk, haaien zaten er. Ze werden vaak niet oud.

Velen denken dat de koopman staat voor een zoekende ziel en de parel is de Heere Jezus. Maar ik heb daar moeite mee. Het koninkrijk is niet gelijk aan een parel. Maar gelijk aan een koopman. Niet als voorheen: gelijk aan een schat, maar een koopman. Anders zou het zijn, dat wij met alle ijver en naarstigheid proberen een burger van het rijk te worden. Doe je best! De mens moet het dan zelf doen, eigenlijk heel wettisch. Genade is gratis, om niet! God verwacht van ons niet dat we Hem zoeken, maar nodigt ons uit om naar Hem toe te komen, zegt Calvijn. “Je moet maar veel bidden en vragen om een nieuw hart”. Daar kan niets wettisch in zitten. The Gospel is not `beg`, it's `believe`. Het gaat niet om smeken, maar om geloven.

De koopman is een rijke man, wij zijn als zondaars bankroet. Hoe zou ik Christus kunnen kopen – je krijgt Hem om niet. Als ik Hem moet kopen – dat is veel te eer - dan zou ik moeten zingen, door mij, door mij alleen. Ik BEN echter gezocht EN gekocht door Christus. Letterlijk ontdaan van alles aan het kruis, om mij te kunnen bezitten. Hij moest er alles voor opgeven. Hij moest ervoor afdalen, zoals die parelvisser. Tot in de diepte van de dood. Daar lag Zijn kerk, Zijn gemeente.
Wat is de parel: parels aan de middelaarskroon van Christus. Hij waardeert en begeert mij! Hij kwam om te zoeken en te zaligen wat verloren was. Ik hoef niet meer te zoeken. Niet heel erg mijn best te doen om misschien in de hemel te komen.
De Samaritaanse vrouw was feitelijk een hoer, maar ze werd een pareltje voor de Heere. De moordenaar aan het kruis, geen eer meer in te leggen – parel werd het. Ja Zijn liefde zocht mij.
Mogen mensen die zo afzichtelijk zijn zo maar pareltjes genoemd worden? Een parel van grote waarde. Een parel wordt gevormd. Het begint met een zandkorreltje, met vuil. Bekleed met parelmoer, een heel dun laagje, en nog een laagje. Schitterend van glans. Kan wel 10 jaar duren. Die ene gemeente waar Christus alles overheeft. Gehaald uit de volkerenzee. Een glans, die de Heere erop legt. Het lelijke van mijn zonde, bedekt door de schoonheid van Zijn genade. Gewassen en glanzend door Zijn Heilige Geest. Van mezelf niet meer dan zonde-vuil. Stefanus’s aangezicht blonk als een parel. De Bruid in psalm 45 straalt van vreugde.

De kostbaarheid zit vooral in het hart van de koper. Kostbaar voor Hem, het verrijkt Hem! Hoe kan dat? En toch is het zo. Eerst de heerlijkheid van Zijn Vader, nu een Bruidskerk verworven.

Dit is de duurste parel. Waarde en vreugde. (Heb 12:2). Verrijkt met de Bruid. Hoewel Hij schatrijk was, arm geworden. Naakt, niets meer hebbend, een doornenkroon; om Zijn kerk te bezitten. Ja, Zijn liefde zocht mij. Gelovige zondaars worden pareltjes genoemd, omdat ze gekocht zijn. Ben je zo’n kostbare parel? Mooi gemaakt door de Heere Jezus.
Het schoonste is een geredde zondaar. Schoon voor de koopman, omdat Hij die zelf erop gelegd heeft. Saulus werd een kostbare parel omdat hij gezocht, gevonden en gekocht werd. Duur gekocht, zijt gij. En nu snapt u het. Ook Johannes schrijft ervan (Open 5:9). En Petrus (2Pet 2:1)

Hij heeft er vreugde over. Hij is er zo gelukkig mee, met Zijn gekochte gemeente. U bent Mijn parel, zegt de Zaligmaker. Een wonder van genade. Straks zullen gelovige zondaars schitteren van schoonheid en pracht. Hij verhoogt Mij uit de wateren als een sieraad aan Zijn troon. Sommige kinderen kennen het lied:

”Weet je dat de Vader je kent?
Weet je dat je van waarde bent?
Weet je dat je een parel bent?
Een parel in Gods hand.”

Jij ook?

Edit