Preek/Lezing

Overzicht | Zoeken | Reeksen || Vorige | Volgende
Type Datum Spreker Thema opm
preek 2007-06-10 10:00:00
ds. M.M. van Campen (Rotterdam-Zuid)
Bediening H. Avondmaal

Tekst: Schriftlezing: Geluid: Reeks:
Col 2:14-15 Col 2:4-17 2007-06-10.1013.mp3 (Preek, 16kPro, 3.5Mb)
2007-06-10T.101.mp3 (Hele dienst, 16kPro, 13.0Mb)

Edit| EditReeks
Samenvatting:
Wat betekent het kruis? Halskettinkje, symbool van geloof, symbool van vervloeking en schuld, vernedering, lijden sterven, verzoening van zonden, straf, kruistochten, etc.
Wat betekent het kruis van de Heere Jezus VOOR u? Het is het symbool van vergeving, verzoening. Maar vooral: OVERWINNING! Dat heeft niet alleen te maken met Pasen, maar ook met Goede Vrijdag. Hij heeft niet alleen de schuld vergeven, maar Hij heeft ook de boze, onzichtbare machten de doodsteek gegeven. Hun spel is uit; Hij heeft overwonnen.
De 2 kolossale betekenissen van het kruis: de schuldvergeving en de overwinning. Vanmorgen gaat het over de schuldvergeving (vers 14) , vanavond over de overwinning (vers 15) .

Jezus is overwinnaar!

De schuldvergeving (vers 14)

Vers 13-15 horen eigenlijk bij elkaar. Het woordje “U” uit vers 13 gaat over de heidense Kolossenzen; dood in de misdaden, maar niet alleen zondig, ook schuldig. Het grondwoord voor “misdaden” betekent “misstap”. Toen jullie met Christus in aanraking kwamen, werden jullie levend, heeft Hij jullie schuld vergeven. Al hun schuld. Niks uitgezonderd, al de openbare en verborgen misstappen. Vergeven is letterlijk: weggezonden, op de zondebok gelegd en de woestijn ingestuurd, uit het zicht voor God. Hoe dan: door het bloed van Jezus Christus.
Dan komt vers 14; een prachtig beeld “het handschrift dat tegen ons was”. Andere vertalingen geven”de schuldbrief, belastend document, strafblad dat tegen ons getuigde, dat in inzettingen bestond.” Letterlijk denkt Paulus natuurlijk aan de Sinaï, de wet van God. De Joden hebben als het ware de schuldbekentenis ondertekend, door te beloven zich eraan te houden. Doe dat en gij zult leven; zo niet dan moet je sterven. Een eis en een bedreiging. De Joden beloofden zich eraan te zullen houden, maar waren er niet toe in staat. Toen werd de wet in feite een lijst van gepleegde overtredingen. 10 vingers die beschuldigend naar me wijzen. De 10 geboden werden 10 aanklachten. Hoe groot is die opgebouwde schuld voor een heilig God. Hoe heeft God ons grote probleem opgelost? Vers 14: uitgewist, weggenomen, door het aan het kruis te nagelen. Geannuleerd, die lijst met aanklachten is doorgestreept, vernietigd.
Op school schrijft de juf soms ook de namen onder het woord “STRAF” van de kinderen die straf verdienen. De juf veegt het bord soms schoon, met een borstel. Zo makkelijk gaat dat bij God niet. Hij heeft de lijst met onze zonden als het ware aan het kruis gespijkerd. Met dat de spijkers door Jezus' handen geslagen werden, heeft Hij onze zonden eraan gespijkerd. Jezus' bloed druppelt op mijn schuldbrief, zodat mijn schuld met bloed bedekt wordt. Gen zand erover, maar bloed. Daarom moest de Heere Jezus komen, om voor mij te sterven. God kon de schuld op Hem verhalen, wat ik eigenlijk moest betalen.
Soms komt de satan erop af. Bij Luther ook. Hij liet Luther een lijst met zonden zien. Maar Luther schreef erop: het bloed van Jezus reinigt van alle zonden! Toen ging de duivel weg. Stel dat je 3 zonden per dag doet, 1 met je mond, 1 in gedachten en 1 in je daden. Dan doe je er zo'n 1000 per jaar, en zo'n 70.000 in je leven! Wat een lijst!
Jezus is gekomen tot een volkomen verzoening voor al onze zonden. Als je nou eens 10 zonden op zou schrijven op een blaadje, wat zou je dan opschrijven? Is je blaadje te klein? U bent hartelijk welkom. Weet je niet wat je op moet schrijven? Blijf dan weg! Wat doet u dan aan de tafel?
Denk aan zonden als trots, irritatie, zappen naar zondige erotische programma's op TV, grof, onrein taalgebruik, elkaar veroordelen als veel te werelds of juist als veel te wettisch. Het elkaar verachten. Als de Heilige Geest werkt, ligt de tafel vol met briefjes. Al strijd je voor een Bijbelse zaak, maar je doet het op een liefdeloze manier, dan is dat toch zonde voor God. Denk ook aan zonden als automatisme en oppervlakkigheid. Hou je briefje maar onder het kruis, en laat het bloed van Jezus erop druppelen.
Hij ondertekent het met Zijn bloed. Voldaan, mijn schuld voor God. Dan weet je wat het betekent om een schuldbrief thuis te krijgen. Maar dan mag je er ook overheen kijken en zien dat er een spijker doorheen geslagen is. Corrie ten Boom zat in de gevangenis in de Tweede Wereldoorlog en moest voor de rechter komen. Ze vroeg de rechter of er licht of duisternis was in zijn ziel. Duisternis, zei hij. Toen mocht ze het Evangelie brengen aan hem. De volgende dag gooide hij alle bewijsstukken die tegen haar getuigden, waarop haar doodvonnis stond, in de kachel. Ze zag hoe het vuur die gevaarlijke papieren vernietigde. Toen begreep ze deze tekst!
Dat doet Jezus voor u, als u bij Hem komt met uw briefje. Hij vernietigd die schuld met Zijn eigen bloed. En Hij heeft een liefdesbrief voor u!

Edit